Szerződések és jogi tanácsadás online

Az ügyvédi tevékenységről szóló törvény ugyan nem írja elő, hogy a természetes személy (járjon el bár saját nevében, meghatalmazottként vagy törvényes képviselőként) azonosításának az ügyvéddel való személyes találkozás során kell megtörténnie. A pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló törvény (a továbbiakban: Pmt.) ugyanakkor csak akkor teszi lehetővé a személyes megjelenés nélküli azonosítást, ha a felügyelő szerv – amely ügyvédek esetében a Magyar Ügyvédi Kamara – meghatározza ennek a módját, és az alkalmazható elektronikus hírközlő eszközt. Ebből következően a Pmt. hatálya alá tartozó esetekben akkor végezhető el az azonosítás személyes megjelenés nélkül, ha e feltételek fennállnak, míg a Pmt. hatálya alá nem tartozó esetekben az ügyvéd minden további nélkül azonosíthatja a természetes személyt akkor is, ha az nem jelenik meg előtte személyesen.

A Magyar Ügyvédi Kamara küldöttgyűlése a személyes megjelenés nélküli azonosítás módját meghatározta és az alkalmazható elektronikus hírközlő eszközöket a Magyar Ügyvédi Kamara elnöke auditálta, azaz akár a Pmt. hatálya alá tartozó, akár a Pmt. hatálya alá nem tartozó ügyekben van lehetőség távazonosításra, függetlenül attól, hogy találkoztunk-e előzetesen az ügyféllel vagy sem.

Milyen ügyekben alkalmazhatjuk a távazonosítást?

A fent említett Pmt. hatálya alá tartozó ügyeken – így különösen: ingatlanra vonatkozó tulajdonátruházási szerződések és a cégeljárás (társaság alapítása, módosítása, üzletrészátruházás) – túl jogi tanácsadás és egyéb szerződéstípus (pl.: megbízási, vállalkozási, bérleti) esetén is lehetőség van elektronikus úton történő szerződéskötésre, illetve online konzultációra.

Hogyan kell elvégezni a távazonosítást?

A távazonosítás kezdetén az azonosított személynek kifejezetten nyilatkoznia kell arról, hogy a távazonosításhoz hozzájárul. Ezt követően az azonosításhoz felhasznált okmányának minden rögzítendő adatot tartalmazó oldalát a kamerának – megfelelően megvilágítva – fel kell mutatnia úgy, hogy az okmány jól látható, illetve adattartalma jól olvasható legyen. A biztonsági elemet tartalmazó okmány kamera előtti olyan mozgatását is meg kell követelni az azonosítottól, amely alapján a biztonsági elem az okmányon felismerhető (pl. az okmányon található hologramon az okmány mozgatása esetén jól felismerhetően megtörik a fény).

Az azonosítottnak az azonosítás során rögzítésre kerülő adatait szóban is közölnie kell. Ha a távazonosítás pl. az internetkapcsolat problémái miatt vagy más okból menet közben megszakad, a távazonosítás teljes folyamatát meg kell ismételni. Annak érdekében, hogy a távazonosítás biztonságosan elvégezhető legyen, az azonosított személynek megfelelően megvilágítva, úgy kell a kamerába néznie, hogy az ügyvéd meg tudjon győződni a felmutatott okmányon szereplő fénykép és az azonosított természetes személy arcképének, lehetőség szerint nemének, illetve hozzávetőleges korának egyezőségéről.

Az azonosítás folyamatát (a videotelefonálás hang- és képanyagát) az ügyvédnek rögzítenie szükséges (fel kell venni), és az adott természetes személy azonosítására vonatkozó egyéb adatok kezelésének idejéig meg kell őriznie.

Az ellenjegyzett okiratban nem szükséges utalni arra, hogy a természetes személy azonosítása videotelefon útján történt, de (mivel egyes földhivataloknál fennáll a veszélye annak, hogy ezt tételes jogi előírás hiányában mégis megkövetelik) akadálya sincsen annak, hogy az ellenjegyzés szövegében erre hivatkozzon az eljáró ügyvéd.

Hogyan működik a távazonosítás a gyakorlatban?

Az első lépés a szerződéstervezet előkészítése. Az Ügyféllel a kapcsolatfelvételt követően az adott ügyre vonatkozó adatokat leegyeztetjük és előkészítjük a szerződéstervezeteket.

Az Ügyfélnek, valamint az üggyel érintett személyeknek elektronikus úton megküldjük az előkészített szerződéstervezetet. Minden érintett a szerződést áttanulmányozza és az esetleges módosításokat és/vagy kiegészítéseket e-mailben megküldi a részünkre, majd véglegesítjük a szerződést.

Ezt követi a szerződések nyomtatása, aláírása és visszaküldése az okiratszerkesztő ügyvéd részére, majd időpontegyeztetés az „ellenjegyzésre” Skype felületen keresztül (a Skype szoftver bármely operációs rendszerre kiadott, 8.50.0.38 vagy újabb verziója alkalmazható).

A videóhívás során sor kerül az okiratban szereplő személyek (táv)azonosításra és az okiratok bemutatása után az aláírások felismerését követően, azok sajátként történő elismerésére.

Az okiratszerkesztő ügyvéd ezt követően ismerteti az okiratok lényeges tartalmi elemeit, majd sor kerül az ellenjegyzésre. Az ellenjegyzést követően postai úton/személyes átvétel útján a felek átvehetik saját példányaikat.

Milyen technikai feltételek szükségesek az Ügyfelek számára?

A távazonosításhoz és az online szerződéskötéshez szükséges a Skype platform (bármely operációs rendszerre kiadott, 8.50.0.38 vagy újabb verziója), nyomtató, amely alkalmas a szerződések ügyfél általi, jó minőségű kinyomtatására, illetve megfelelő, stabil internetkapcsolat.